8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما 8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما
سوالات عمومی آزمون استخدامی ها
سوالات ،عمومی ،آزمون، استخدامی ،
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
نوع شرکت بانک دولتی
صنعت خدمات مالی
بنیان‌گذاری ۱۹۲۵ (رشت)
دفتر مرکزی پرچم ایران تهران، ایران
افراد کلیدی

کامل تقوی‌نژاد[۱]

(رییس هیئت مدیره و مدیرعامل)
محصولات بانکداری
درآمد ۳۵٫۴۲۰ Rialsymbol.svg میلیارد ریال (۲۰۰۶)
سود خالص ۴٫۹۶۰ Rialsymbol.svg میلیارد ریال (۲۰۰۶)
دارایی ۱۵۵٫۰۰۰ Rialsymbol.svg میلیارد ریال (۲۰۰۶)
شمار کارکنان ۱۷٬۹۲۹ نفر (۲۰۱۲)
وب‌گاه www.banksepah.ir

بانک سپه

بانک سپه، نخستین بانک ایرانی است، که در حال حاضر، سهام آن بطور کامل، در اختیار دولت ایران می‌باشد. این بانک در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد با ۱٫۸۰۰ شعبه در سراسر ایران فعالیت می‌کند و شعبه‌های بین‌المللی بانک سپه نیز در کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا، مستقر می‌باشند.[۲]

محتویات

  • ۱ تاریخچه
  • ۲ موزه بانک سپه
  • ۳ مدیرعامل‌های بانک
  • ۴ جستارهای وابسته
  • ۵ پانویس
  • ۶ منابع
  • ۷ پیوند به بیرون

تاریخچه


ساختمان مرکزی بانک سپه

در عصری که ایران فاقد بانک داخلی بود و بانک‌های بیگانه هر لحظه فشار بیشتری بر وضع مالی و اقتصادی کشور اعمال می‌کردند، قدمی در راه تحکیم اساس اقتصاد کشور برداشته و شالوده محکم اولین بانک ایرانی به نام پهلوی قشون ریخته شد.

در آغاز سال ۱۳۰۴ شمسی که هنوز اهمیت موسسات اقتصادی و عوامل بازرگانی در شئون اداری و زندگی اجتماعی ایران محسوس نشده بود، ایجاد اولین موسسه بانکی کشور طرح ریزی شد و مامورین اجرای این فرمان با تشکیل شورایی از افراد بصیر و مطلع موفق شدند در چند مغازه واقع در خیابان سپه نخستین بانک ایرانی را در اردیبهشت سال ۱۳۰۴ افتتاح نمایند.

سرمایه اولیه بانک ۳،۸۸۳،۹۵۰ ریال از محل موجودی صندوق بازنشستگی درجه داران قشون بود و بدین جهت فعالیت یک سال نخست این بانک به افسران ارتش اختصاص داشت، که با پرداخت وام‌های تقسیطی به رفع نیازمندی‌های آنان کمک موثر می‌نمود و چون پیوسته به وسعت دامنه عملیات خود می‌افزود دوایر بانک به جای وسیع‌تری که در اول باب همایون از ابنیه قورخانه آماده شده بود، انتقال یافت و در ۲۴ اسفند ۱۳۰۴ اولین شعبه این بانک در شهر رشت افتتاح شد و علاوه بر معاملات درجه‌داران قشون، به خرید و فروش برات و گشایش اعتبار برای بازرگانان و فعالیت‌های بیشتری در امور بانکی و معاملات بازرگانی آغاز گردید.

در عین حال، برای رفاه طبقه بی بضاعت و تنزل بهره‌های سنگین شعبه معاملات رهنی بانک در همان محل سابق تشکیل گردید. همچنین در سال ۱۳۰۶ شعب دیگر بانک در مشهد و همدان افتتاح گردید تا تسهیلات بیشتری در انجام معاملات بازرگانی فراهم آورد. در ادامه در سالهای ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ شعب تبریز و قزوین افتتاح شد و بدین ترتیب توجه تجار و سرمایه‌داران داخلی و خارجی را به خود جلب نمود و در شمار یکی از مهمترین موسسات اقتصادی کشور شناخته شد.

در اواخر سال ۱۳۱۲ این موسسه به نام بانک سپه و در اواخر سال ۱۳۲۱ به بانک تعاونی سپه موسوم گردید و علاوه بر عملیات بانکی پرداخت حقوق افسران بازنشسته و موظفین ارتش و ژاندارمری نیز، از اول ۱۳۲۴ در تمام کشور بر عهده بانک سپه محول شد.

در شهریور سال ۱۳۲۵ که تیمسار سپهبد آق اولی به مدیریت کل انتخاب شد، اساسنامه و آیین نامه جدیدی برای بانک تدوین شد و به تصویب رسید و در اسفند ۱۳۳۱ نام بانک تعاونی سپه به بانک سپه تبدیل گردید. همچنین شعب دیگر بانک به تدریج در شهرهای اهواز، بابل، کرمان، یزد، سنندج، گرگان، ارومیه، خرمشهر، خرم آباد، قم و سبزه‌میدان تهران تاسیس شد.

با توسعه سازمان و کثرت مراجعات و فعالیت‌های ادارات مرکزی در تسریع جریان معاملات، عمارت قدیم بانک، مناسب و کافی نبود و ساختمان بنای جدیدی که درخور دستگاه فعلی بانک باشد، ضروری به نظر می‌رسید و بنا به تصویب شورای عالی بانک، اواخر سال ۱۳۲۹ ساختمان بنای جدید آغاز شد و طی دو سال به اتمام رسید.

بعد از انقلاب ۱۳۵۷، شورای انقلاب در خرداد سال ۱۳۵۸ کلیه بانک‌ها را ملی اعلام نمود. در پی ملی شدن بانک‌ها تغییرات و تحولاتی در سیستم بانکی به وقوع پیوست، که منتج به تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و نهایتاً حذف ربا از سیستم بانکی گردید.

موزه بانک سپه


شعبه مرکزی بانک سپه در تهران

موزه سکه بانک سپه، یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین موزه‌های سکه در سطح خاورمیانه است، که در سال ۱۳۴۲ به منظور حفظ میراث فرهنگی کشور، توسط تیمسار آق اولی مدیرعامل وقت بانک سپه تأسیس گردید و با همکاری خانم ملک‌زاده بیانی، کارشناس سکه، با مطالعات دقیق علمی طی سنوات تنظیم و گردآوری شد.

مجموعه نفیس این موزه ادوار مختلف تاریخ ایران، از قدیم‌ترین ایام (از زمان لیدی‌ها) تا به امروز را، در بر می‌گیرد. وجود مسکوکات، خود گویای واقعیت‌های بیشماری از ازمنه گذشته است، که نه تنها وقایع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین خط، ظرافت هنری، نمایش طرح لباس، تزیینات سلاطین و مراسم مذهبی را به نمایش می‌گذارد، بلکه خود به بیان آن نیز می‌پردازد.

مجموعه موزه سکه بانک سپه، به لحاظ در برگیری سکه‌های نادر و شاخص، در زمره جامع‌ترین موزه‌هاست و توانسته در خدمت به پژوهشگران و محققین و دانشجویان، گام‌های بلندی بردارد و سالانه میزبان بسیاری از گروه‌های دانش آموزی، جهانگردان خارجی و خانواده‌های علاقه‌مند به تاریخ و تمدن کهن ایران، باشد.

مدیرعامل‌های بانک

نام مدیرعاملاز تاریختا تاریخ
تیمسار سرتیپ امیر خسروی ۱۳۰۴ آخر ۱۳۱۰
ولادیمیر کولاک ۱۳۱۱ آخر ۱۳۱۵
نیکلا ریکاتا ۱۳۱۶ آخر ۱۳۲۳
مصطفی مقدم ۱۳۲۴ شهریور ۱۳۲۵
تیمسار سپهبد فرج‌الله آق‌اولی شهریور ۱۳۲۵ آخر اردیبهشت ۱۳۵۲
منوچهر نیکپور اول خرداد ۱۳۵۲ ۱۳۵۷
ضیاء الدین هیئت ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ ۱۸ فروردین ۱۳۵۸
علی اصغر مسعودی ۲۰ فرودین ۱۳۵۸ ۱ آبان ۱۳۵۸
علیرضا محیط محمودی ۲۴ آبان ۱۳۵۸ ۴ تیر ۱۳۶۰
شهید زین العابدین یعقوبی ۲۵ تیر ۱۳۶۰ ۱۲ اسفند ۱۳۶۰
احمد عزیزی ۱ اردیبهشت ۱۳۶۰ ۱ اردیبهشت ۱۳۶۲
محمدمهدی جهان بین ۲ اردیبهشت ۱۳۶۲ ۵ اردیبهشت ۱۳۶۴
سیدتقی شهرستانی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۴ ۵ بهمن ۱۳۶۴
عباس کفافی ۱۲ بهمن ۱۳۶۴ ۲ اسفند ۱۳۶۵
ساسان منوچهری ۳ اسفند ۱۳۶۵ ۳۰ خرداد ۱۳۶۸
علی بخشایش ۷ تیر ۱۳۶۸ ۶ آبان ۱۳۶۸
بهزادفلاحتی ۷ آبان ۱۳۶۸ ۱۸ دی ۱۳۷۲
محمدحسین کاظمی نمین ۱۹ دی ۱۳۷۲ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۵
ولی اله سیف ۲۳ اردیبشت ۱۳۷۵ ۱۴ شهریور ۱۳۷۹
علیرضا شیرانی ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ ۱۸ آذر ۱۳۸۲
محمودرضا خاوری ۱۹ آذر ۱۳۸۲ ۱۶ آذر ۱۳۸۴
احمد درخشنده ۱۷ آذر ۱۳۸۴ ۹ تیر ۱۳۸۷
حسنعلی قنبری ممان ۱۰ تیر ۱۳۸۷ ۱۳ مرداد ۱۳۸۹
رامین پاشایی فام ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ ۱ مهر ۱۳۹۲
سیدکامل تقوی نژاد ۱ مهر ۱۳۹۲ هم اکنون


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 10 تير 1393برچسب:بانک سپه در ویکی‌پدیا,
ارسال توسط رحیمیان