8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما 8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما
سوالات عمومی آزمون استخدامی ها
سوالات ،عمومی ،آزمون، استخدامی ،
لیلی دانشمند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: مراجعه به کاریابی ها به دلیل اینکه جوانان نمی خواهند حقوق متعارف دریافت کنند؛ کم شده و این در حالی است که بسیاری از کارفرمایان هم اعلام می کنند وقتی از کارجویان دستمزد پیشنهادی را جویا می شویم به هیچوجه خواهان دستمزد مطابق قانون کار نیستند.

وی اظهار داشت: در فایلهایی که در کاریابی موجود است، پیشنهاد مراجعه کنندگان برای شغل کارگری یک میلیون تومان، تکنسین 1.5میلیون تومان و کارشناس و بالاتر بیش از 2 و 2.5 میلیون تومان است.

وی گفت: یکی از فارغ التحصیلان رشته نساجی که به کاریابی مراجعه کرده بود پس از یافتن شغل متناسب با رشته اش پس از یکسال کار خود را رها کرد و سالن اپیلاسیون برای خود تاسیس کرد و وقتی از او علت را جویا شدم، گفت:دستمزدم کفاف زندگیم را نمی داد.

دانشمند گفت: در صورتی که چنین رویه ای در کشور پیش رود سالهای آتی باید منتظر حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در مشاغلی باشیم که آن شغل، نیاز به رفتن به دانشگاه نداشت که این در عمل به کاهش کیفیت زندگی منجر خواهد شد.

به گفته این فعال بخش خصوصی، تورمی که در اقتصاد ایجاد شده حقوق و دستمزدها را بیرنگ کرده و فرد حتی با گرفتن دستمزد 2میلیون تومانی نمی تواند زندگی مناسبی داشته باشد.

وی معتقد است: مشکلات کنونی که در اقتصاد کشور به چشم می خورد منجر به رمیدگی جوانان از بازار کار می شود که یا کشور را ترک می کنند و یا در مشاغل غیرعلمی و غیرتخصصی، به کار گرفته خواهند شد.

دانشمند گفت: هم اکنون کارهای دلالی در جامعه به دلیل کار کم و سود سرشار مورد توجه جوانان است، این نوع مشاغل اخلاق را در جامعه دچار تغییر می دهد و بی تردید در آینده ای نه چندان دور با نسلی مواجه هستیم که تمایلی به یادگیری ندارند.

دانشمند با اشاره به برخی مراجعات به کاریابی گفت: برخی از جوانان تحصیلکرده دانشگاهی ترجیح می دهند حتی برای بدست آوردن کارهای یدی به خارج مهاجرت کنند اما در ایران کار نکنند، این افراد همواره اعلام می کنند که دستمزد اندک در خارج از کشور می تواند زندگی آنها را تامین نماید در حالیکه حقوق یک مهندس در ایران نمی تواند زندگی شایسته ای را برای یک فرد تحصیلکرده ایجاد کند.

وی ادامه داد: همه موارد یادشده در حالی است که بسیاری از شرکتها فقط فارغ التحصیلان دانشگاههای خاصی را استخدام می کنند بنابراین معلوم نیست این همه دانشجو در دانشگاههای غیرخاص برای چه تحصیل می کنند؟

وی گفت: در سالهای اخیر که دانشگاههای کشور به شکل گسترده ای توسعه یافته اند متاسفانه کیفیت آموزش افت شدیدی داشته و دانشجو آنگونه که باید برای بازار کار آماده نمی شود.

وی همچین در خصوص استخدام زنان گفت: در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند که از مردان بجای زنان در کار استفاده کنند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: با توجه به موضوع زایمان و مرخصی زایمان زنان، کارفرمایان علیرغم اینکه در حال حاضر نزدیک به 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل داده اند، ترجیح می دهند مردان حتی اگر سابقه کاری نداشته باشند را استخدام کنند.

وی گفت: برخی از کارفرمایان با اینکه زنان متخصص زیادی برای استخدام حضور دارند ترجیح می دهند مردان را استخدام کنند.

به گفته دانشمند، نبود دستمزد کافی، عدم علاقه فارغ التحصیلان به رشته های تخصصی خود، استخدام فارغ التحصیلان دانشگاههای خاص از سوی کارفرمایان، استخدام نکردن زنان به علل خاص و مواردی از این دست همه از مشکلات بازار کار کشور است که مشکلات بی شماری را در آینده ای نه چندان دور برای اقتصاد کشور ایجاد می کند.

وی در پایان گفت: باید در نگرش به کار تغییر ایجاد شود، تورم به گونه ای مهار شود که پول ارزش واقعی خود را بیابد، نگرش کارفرمایان در استخدام زنان تغییر کند و دولت با برنامه ریزی حمایت از زنان تمایل به استخدام زنان را در میان کارفرمایان افزایش دهد و در نهایت آموزش عالی باید مطابق نیاز بازار کار شود تا دیگر نیروی کاری در دانشگاهها تربیت نشود که جایگاهی در بازار کار نداشته باشد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط رحیمیان