8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما 8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما
سوالات عمومی آزمون استخدامی ها
سوالات ،عمومی ،آزمون، استخدامی ،

همیشه استخدام برای یك شغل، نیازمند گفت و گوهایی میان متقاضی شغل و استخدام كننده است. حتی اگر یك كارگر ساده هم بخواهیم استخدام كنیم، نمی توانیم به مهارت و ویژگی هایش پی ببریم مگر با پرسش و سئوالی از او. در واقع یك حال و احوال كردن ساده تا یك سئوال و جواب حرفه ای اطلاعاتی را به استخدام كننده می دهد كه او را در تصمیم گیری و كارگزینی كمك می كند.

سه اشتباه در مصاحبه های استخدامی

از آنجایی كه هیچ دو مصاحبه ای شبیه یكدیگر نیستند، آماده شدن برای یك مصاحبه استخدامی بسیار سخت است، اما با تمركز روی معرفی مهارت های خود می توانید مصاحبه موفقی را پشت سر بگذارید. شیوه معرفی خود و برقراری ارتباط مناسب با مصاحبه كننده می تواند نقش مهمتری از آن موضوعی كه باید درباره آن صحبت شود، ایفا كند. در حقیقت توانایی شما در برقراری ارتباط مناسب با مصاحبه كننده نقش بسزایی در نتیجه مصاحبه دارد. سه مسئله مهم وجود دارد كه باید به آن توجه كافی كرد و ارزش آن را دارد كه قبل از مصاحبه مقداری از وقت خود را صرف فكر كردن به آنها بكنید؛ ضعف در ارتباط كلامی، ضعف در ارتباط غیركلامی و ضعف در پرسش كردن همان سه مسئله مهم است.

ضعف در ارتباط غیر كلامی

برای آمادگی در این بخش لازم است هفت دستور العمل زیر را مد نظر قرار دهید.

•راست بایستید و قوز نكنید و ارتباط چشمی مناسبی با مصاحبه كننده برقرار كنید. نگاه كردن به چشم طرف مقابل حاكی از اعتماد به نفس است.

• در ابتدای ورود بخوبی با مصاحبه كننده دست بدهید. هیچ چیزی بدتر از دست دادن خشك و بی احساس نمی تواند باشد. به طور كلی اولین برخوردها در روند مصاحبه بسیار تاثیرگذار است.

•به طور قائم و كمی روبه جلو بنشینید. رو به جلو نشستن به معنای جالب بودن گفت وگو و علاقه شما به بحث است، در صورتی كه تكیه دادن به صندلی نشانه بی توجهی و بی علاقگی ست.

•هنگامی كه دست خود را روی دهانتان می گذارید و صحبت می كنید، می توان اینگونه تفسیر كرد كه شما در حال دروغ گفتن هستید! پس مراقب باشید كه در هنگام صحبت دستتان را جلو دهانتان قرار ندهید.

•دستان مشت شده و گره خورده به هم، نشان دهنده یاس و ناامیدی از صحبت ها و نتیجه مصاحبه است. سعی كنید دستان خود را باز نگه دارید، زیرا نشان دهنده علاقه مندی به جوابگویی و رك بودن است

• دست به سینه ننشینید، زیرا حالتی تدافعی به خود می گیرید و ممكن است مصاحبه كننده فكر كند كه چیزی را از او می خواهید پنهان كنید.

• تكاندن لباس و برداشتن كرك و مو از لباس نشان می دهد كه شما بی علاقه هستید یا اینكه از صحبت های طرف مقابل رضایت ندارید.

به طور كلی از تمام حركاتی كه شما در طول مصاحبه انجام می دهید، مصاحبه كننده به طور ناخودآگاه در ذهن خود برداشت كلی از شما به ثبت می رساند كه در نتیجه پایانی مصاحبه، تاثیر بسزایی دارد، البته شما نیز می توانید رفتارهای مصاحبه كننده را زیر نظر گرفته تا با درك حالات او بتوانید تعامل بهتری با وی داشته باشید.

ضعف در ارتباط كلامی

در این بخش نیز لازم است چهار دستورالعمل را مورد توجه قرار داده و عمل كنید.

• مصاحبه كننده هنگامی كه صحبت می كند در حال دادن اطلاعات به طور مستقیم یا غیرمستقیم به شماست،پس با دقیق گوش كردن سعی در دریافت این اطلاعات كنید، زیرا با داشتن اطلاعات بیشتر می توانید مصاحبه بهتری را پشت سر بگذارید. همچنین به طرف مقابل نشان دهید كه در حال گوش كردن به صحبت های او هستید و سخنان او برای شما مهم است.

• به شیوه و لحن صحبت كردن مصاحبه كننده توجه كنید و لحن صحبت های خود را با او هماهنگ كنید. لحن و شیوه صحبت كردن هرشخص نشان دهنده درون او و تفكراتش است.

• از ادبیات مناسب استفاده كنید. صحبت كردن مغرضانه درباره شخصیت های مختلف، سن، جنسیت و از این قبیل مسائل، ممكن است تاثیر منفی بر روند مصاحبه بگذارد. مثلا اگر در صحبت هایتان از واژه پیرمرد ۵۰ ساله استفاده كنید و شخص مصاحبه كننده در همین حدود سن داشته باشد، انتظار قبول شدن در مصاحبه را نداشته باشید!

• صحبت كردن بیش از حد و دادن اطلاعات بیش از آنچه كه احتیاج است می تواند بسیار مضر باشد. صحبت كردن درباره موضوعاتی همچون مسائل خصوصی، موضوعات سیاسی و مشكلات شخصی در مصاحبه جایز نیست. همچنین دادن اطلاعات بیشتر از آنچه كه از شما خواسته شده می تواند به ضرر شما تمام شود.

ضعف در سئوال كردن

اما پرسش و پرسیدن؛ از قدیم هم گفته اند ارزش یك سئوال حسابی و خوب، نیمی از پاسخ آن است ، بنابراین به نكات زیر توجه كنید.

• هنگامی كه از شما سئوال می شود آیا سئوالی دارید؟ اگر بگویید نه خیر اشتباه ترین جواب را داده اید!

• همواره در انتهای مصاحبه سئوالاتی را بپرسید. این مسئله نشان دهنده توجه شما به موضوع و شغل مورد نظر است. البته مراقب باشید سئوالاتی را بپرسید كه جواب آن قبلا داده نشده باشد.

•پرسیدن سئوال به شما این فرصت را می دهد كه علاقه خود را نشان دهید. بهترین سئوال ها زمانی شكل می گیرد كه به صحبت های طرف مقابل بخوبی گوش كرده باشید.

•سئوال كردن در جریان مصاحبه ( در زمان مناسب) نیز مفید است. مثلا می توانید درباره موضوعی خاص اطلاعات بیشتری را بخواهید.

•پرسیدن به شما این امكان را می دهد تا متوجه شوید آیا اصلا شغل پیشنهادی مناسب شما هست یا خیر. با پرسش، شما می توانید اطلاعات بیشتری درباره شركت و جایگاه شغل پیشنهادی كسب كنید.امروزه در بازار كار، رقابت فشرده بوده و پیدا كردن شغل مناسب بسیار مشكل است. با رعایت مواردی كه در بالا ذكر شد می توانید شانس خود را در مصاحبه های استخدامی بالا ببرید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط رحیمیان